Så er studiestarten gået for næste generation ingeniører

Årets største dag er skudt i gang, og 921 nye ingeniørstuderende er godt i gang med første studiedag på deres nye uddannelse på Aarhus Universitet. En ”skelsættende dag, hvor det er vigtigt at huske på tutorernes enorme betydning,” lyder det fra studielederen.

Nye ingeniørstuderende bliver mødt med high-fives og kram på både Navitas og Katrinebjerg. AU Engineering, Aarhus Universitet, har i år tilbudt studiepladser til 1.092 ansøgere til ingeniøruddannelserne. Universitetets mest populære ingeniøruddannelse er Softwareteknologi, som er fordoblet i optag siden 2019. Foto: Peer Klercke

Hele Aarhus Universitet summede af liv onsdag morgen, da tusindvis af nye studerende mødte ind. Mere end hver syvende nye AU-studerende starter på en ingeniøruddannelse, og både Katrinebjerg og Navitas, de to ingeniørcampusser i Aarhus C, var godt fyldt op af nye ansigter, der – fyldt med spænding, begejstring, håb og måske en smule angst – blev taget vel imod af smilende tutorer, der var på pletten for at gøre dagen i dag til en af dem, man husker.

Maria Aggerholm, der læser Bygningsdesign på 7. semester, var en af de mange tutorer, der stod klar ved indgangen til Navitas for at tage imod de mange nye, og hun har glædet sig rigtig meget til denne dag:

”Det er jo kulminationen på det, vi har gået og planlagt det sidste halve år, så jeg glæder mig helt vildt meget til de næste dage. Vi skal lave en masse lege med de nye, så de kan lære hinanden at kende, noget rundvisning på skolen, faglige foredrag og en masse andre forskellige ting,” siger hun.

Hun fortsætter:

”Jeg er glad for, at så mange søger ind på ingeniørstudiet. Jeg synes selv, det er mega fedt. Det er meget praktisk orienteret, meget hands-on, og man laver noget, som rent faktisk skal bruges ude i virkeligheden. Så jeg kan godt forstå, så mange søger ind hos os.”

(Artiklen fortsætter under billedet)

Tutorerne løfter en kæmpe opgave

At det er en stor dag i dag kan ikke understreges nok, mener Maibritt Hjort, der er studieleder for alle ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet. Hun brugte hele onsdag morgen på at tage rundt til de forskellige ingeniørretninger og møde alle de nye:

”Det er et meget skelsættende tidspunkt i deres liv, at de kommer her til os. De har brudt mange grænser for at komme hertil, det har været et meget stort valg. Og i morges, da de stod op, har de bare glædet sig og været nervøse og ikke vidst, hvad der skulle ske, og så kommer de herind, og det betyder så meget. Der er bare tusind ting i de her unge menneskers liv lige nu, og derfor er det så vigtigt, at de får en god start på studiet,” siger hun og fortsætter:

”Og derfor kan jeg ikke understrege nok, hvor stor en rolle tutorerne har, og hvor meget vi værdsætter den gigantiske opgave, de løfter. Der er en kæmpe sammenhæng mellem trivsel og læring. Og trivslen kommer først, når man har brudt en eller anden social barriere, og derfor er studiestarten så vigtig og tutorernes rolle så vigtig.”

Glæde før starten

To af dem, der i dag starter på deres ingeniørstudie er Agnes Bennedsen og Magnus Kongskov.

Agnes, der starter på Bygningsteknik, fortæller, hun altid har interesseret sig for matematik og fysik, og at hendes storesøster i øvrigt læser på uddannelsen allerede:

”Så derfor har jeg jo hørt meget om uddannelsen allerede. Jeg tror, den passer rigtig godt til mig, og jeg synes, det hele lyder mega spændende. Og så glæder jeg mig bare til at møde folk og se, hvordan undervisningen foregår, og om det er mega svært, eller om man godt kan følge med. Jeg tror, jeg er godt forberedt, men nu må vi jo se,” siger hun med et smil.

Magnus, som starter på uddannelsen i Maskinteknik, overvejede oprindeligt en uddannelse i Matematik, men ændrede holdning under sin sabbat. Her faldt valget på Maskinteknik, for han har altid interesseret sig for teknologi og elektronik og fysikken bag det hele:

”Jeg synes, det er spændende, hvordan fly eksempelvis overhovedet kan holde sig i luften. Alle de her fysiske aspekter af vores teknologi er meget fascinerende, synes jeg. Og jeg glæder mig rigtig meget til at komme i gang,” siger han.

(Artiklen fortsætter under billedet)

En stor dag og en ny årgang er nu skudt i gang. Finn Borchsenius, prodekan for fakultetet Technical Sciences, sætter punktum på:

”Det er en stor dag for jer, som begynder på jeres universitetsuddannelse, og det er også en rigtig stor dag for os, for Aarhus Universitet, at kunne byde jer alle sammen velkommen her. Det er virkelig en dejlig dag at kunne stå her og sige velkommen til et helt, stort auditorium fyldt med studerende. Det er vi rigtig glade for, og vi vil gøre alt for, at I får et super godt studie her hos os,” siger han.

AU Engineering, Aarhus Universitet, har i år tilbudt studiepladser til 1.092 ansøgere til ingeniøruddannelserne. En fremgang på 19 pct. i forhold til 2019. 921 af dem har studiestart denne sommer, og resten starter til vinter. Universitetets mest populære ingeniøruddannelse er Softwareteknologi, som er fordoblet i optag siden 2019.

Jesper Bruun
Journalist