Tillykke til et nyt kuld ingeniører

Aarhus Universitet ønsker alle nyuddannede civil- og diplomingeniører tillykke med dimissionen.

Oliver Damgaard Shadwell er nyuddannet diplomingeniør i Kemi. Han drømmer om et arbejdsliv, hvor han kan give sit bidrag til en bæredygtig industriel udvikling. (Foto: Henrik Olsen)
De nye bygningsingeniører var samlet til dimission på Navitas. På billedet ses studiekammeraterne Lea Jeanette Hansen, Alice Mangor, Natasja Weber, Caroline Mai Helligsø og Lotte Louise Pedersen. (Foto: Henrik Olsen)
Marco Gonzales Gudmundsen og Mikkel Steen Christensen er begge maskiningeniører. De har skrevet et fælles bachelorprojekt om køling af plastik. ”Vi har haft sindssygt travlt. Det var virkelig et ambitiøst projekt at nå på et enkelt semester, så nu trænger vi til en kort pause, inden arbejdslivet venter,” siger Marco Gonzales Gudmundsen. Han vil gerne arbejde med design af mekaniske elementer. Mikkel Steen Christensen vil forfølge sin interesse for robotteknologi. (Foto: Henrik Olsen)

Punktum. Et kapitel sluttede torsdag d. 27. januar for et nyt kuld ingeniører fra Aarhus Universitet. Med dugfriske eksamensbeviser kan de nu for alvor kigge imod voksenlivet og et arbejdsmarked, hvor de er mere end velkomne.

Corona og afstandskravene satte en stopper for de helt store festligheder. Dimittenderne måtte lade deres familie og venner blive hjemme, og nogle var nødt til at deltage online. Alligevel var der en højtidelig stemning over arrangementet, hvor institutledere og uddannelsesledere for de fire ingeniørinstitutter sendte deres studerende videre i livet.

LÆS OGSÅ: Unge ingeniører er i høj kurs

En stolt dekan

For Dekan Eskild Holm Nielsen ved fakultetet Technical Sciences på Aarhus Universitet markerer hver eneste ingeniørdimissionen en milepæl. Han ønsker de nye dimittender tillykke og roser dem for deres indsats.

”Det er en meget højtidelig dag for os. Vi ved, at det kræver en særlig indsats at gennemføre en ingeniøruddannelse, og vi har set med egne øjne, hvordan vores studerende vedholdende har knoklet på trods af hjemsendelser og restriktioner undervejs. Det er vi enormt glade for. Hvert eneste hold af dimittender er et vigtigt bidrag fra universitetet til samfundet. Virksomhedernes efterspørgsel på mennesker med teknologindsigt er større end nogensinde, og vi står overfor nogle alvorlige, globale udfordringer omkring blandt andet klima, grøn omstilling og digitalisering. De kommende årgange af ingeniører vil altså få indflydelse på, hvordan vores fremtid kommer til at se ud, og de tager herfra med både meget store muligheder og et meget stort ansvar. Jeg ønsker dem alt mulig held og lykke,” siger han.

”Grøn omstilling haster”

24-årige Oliver Damgaard Shadwell er nyuddannet diplomingeniør i Kemi og en af dem, der skal ud på arbejdsmarkedet og skabe positive forandringer med teknologi. Han har netop afleveret et bachelorprojekt, hvor han har arbejdet med at indfange forurenende drivhusgasser fra industriens skorstene og bruge dem som carbonkilde til at producere grøn biogas.

Han vil gerne arbejde i den kemiske procesindustri, og nu hvor han skal vælge sin fremtidige karrierevej, er bæredygtighed en afgørende faktor.

”Jo mere man lærer som kemiingeniør, jo mere forstår man, hvad man kan bruge sin viden til. Bæredygtighed er helt klart noget, der driver mig, og jeg føler mig også ret heldig over, at jeg kan kombinere min faglige interesse omkring procesteknologi med et job, der kan få betydning for andre end mig selv. Jeg tror, at mange af os nyuddannede ingeniører virkelig brænder for at komme ud og arbejde med grøn omstilling. Vi er vokset op med klimaforandringer, og vi ved, at det haster,” siger han.

SE FILMENE: Hvad laver en ingeniør?

”Se ud over kanten og spring”

Kaare Tinning, som er afdelingschef for DAI, var gæstetaler ved dimissionen på Navitas. Han sendte de nyuddannede ingeniører videre med et vigtigt budskab:

”I skal ud i verden og skabe vigtige forandringer, og det kræver både mod og talent. Hvis I kommer til at vakle, så se ud over kanten og spring. Jeg ved, I kan, for jeg har lige været censor, og jeg dybt imponeret over det, jeg har set.”

Rift om de nyuddannede

Ingeniørerne fra Aarhus Universitet er nogle af de mest efterspurgte på arbejdsmarkedet, og det kan mærkes blandt dimittenderne. Lea Hansen er nyuddannet bygningsingeniør med speciale i infrastruktur. Hun har som mange andre af sine medstuderende allerede ansættelseskontrakten i hus.

”Jeg skal arbejde i et rådgivende ingeniørfirma med at lave infrastruktur, og det er jeg rigtig glad for. Jeg var i praktik der, så jeg ved, hvad jeg går ind til, og det er godt,” siger hun.

Institutleder for Institut for Elektro- og Computerteknologi ved Aarhus Universitet Mikael Bergholz Knudsen fortæller om en hverdag på Aarhus Universitet, hvor det er mere reglen end undtagelsen, at de studerende får op til flere jobtilbud, før de er færdige med deres uddannelse.

”Virksomhederne sætter talentjagten ind tidligere og tidligere. Mange af vores studerende får adskillige jobtilbud, når de nærmer sig de afsluttende eksamener. De har valgt uddannelser, som samfundet efterspørger, og det bliver de belønnet for. Det er virkelig noget, vi kan mærke, og det er noget, vi kan se på både ledighedsprocenten og lønudviklingen” siger han.