Gammel kunstform inspirerer forskere til udvikling af fremtidens materialer

Origami. De fleste forbinder ordet med frøer, svaner og andre dyr foldet i papir. Men origami er meget mere, og den gamle japanske foldekunst vil i de kommende år få stor betydning for udvikling og design af fremtidens højteknologiske materialer.

Den gamle japanske kunstart kan komme til at spille en stor rolle i udviklingen af fremtidens højteknologiske materialer. (Foto: Lars Kruse)

Marcelo Dias har i en årrække udforsket mekanikken i origami. Han designer nye materialer med unikke egenskaber ved at ændre på deres geometri. Teknologiens anvendelsespotentiale er enorm. Snart vil vi for eksempel blive i stand til at iklæde os elektronik på samme måde som tøj.

"Det kræver, at elektronikken kan bevæge sig med vores krop og vores hud, og at vi bliver i stand til at lave et nyt materiale, der har samme smidighed som biologisk væv og samme stivhed som metal. Det er en udfordring, som vi kun kan løse med vores viden om origami," siger Marcelo Dias, adjunkt, Aarhus Universitet.

LÆS MERE OM ORIGAMI I MATERIALEFORSKNINGEN

Marcelo Dias, adjunkt,  Aarhus Universitet