DFF-millioner til ny ingeniørforskning

Fire forskere fra AU Engineering, Aarhus Universitet, har modtaget millionbevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond til ny, teknologisk forskning. I alt har Aarhus Universitets tekniske fakultet modtaget 26 mio. kr. fordelt på otte projekter.

Kommunikationsteknologi, bygningsmaterialer, AI-styrede droner og olienedbrydende mikroorganismer. Fire forskere, der arbejder med meget forskellige aspekter af ingeniørvidenskaben ved AU Engineering, Aarhus Universitet, har modtaget støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond (DFF).

De prestigefyldte bevillinger er en del af en samlet investering på i alt 746 mio. kr. til nyskabende forskning i alt fra effekterne af kold plasma til konservering af fødevarer til, hvordan big data kan bruges til at skabe bedre kollektive trafiktilbud.

De fire ingeniørforskere ved AU Engineering har modtaget i alt ca. 11,4 mio. kr. i støtte.

Forskerne er

I alt 210 forskere fordelt på de danske universiteter har fået andel i bevillingerne.

»De danske forskningsmiljøer fostrer forskere af meget høj kvalitet. Det er tydeligt, når vi ser niveauet på de forskningsprojekter, som i år har ansøgt om midler. Det er samtidig forskning, som spænder vidt i fagområder, og som har potentialet til at skabe videnskabelige nybrud til gavn for hele samfundet,« siger Maja Horst, bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond, i en pressemeddelelse.

Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet, har modtaget i alt samlet 26 mio. kr. i bevillinger fra DFF. Bevillingerne vil løbe over de næste 3-6 år. Du kan se en samlet liste over bevillingerne til TECH-fakultetet her.