Studerende opfinder symaskine til sår

To lægestuderende og tre ingeniørstuderende står bag verdens første prototype på en steril engangssymaskine til sår. Den kan gøre selv en trænet læge misundelig, når den lapper et sår sammen med nål og tråd i en perfekt sutur på blot en tiendedel af den tid, det normalt ville tage.

”The Stitcher” hedder den, og den vækker opsigt med det simple teknologidesign uden hverken batterier eller ledninger.

Det er to medicinstuderende fra Aarhus Universitet Christine Aarenstrup Daugaard og Mads Holbech Esmann, der står bag opfindelsen. De fik idéen på et kursus i suturteknik på studiet sidste år og har nu etableret et startup ved navn Esgaard.

”Det kræver enormt meget øvelse at sy i hud, og i starten er det svært. Samtidig har vi med egne øjne set, hvor meget tid, det sluger fra skadestuelægerne. Og det var sådan set i frustration over alt dette, at vi besluttede os for at gøre noget ved problemet,” siger Mads Holbech Esmann.

For nylig vandt Esgaard idéprisen på landets største idé- og iværksætterkonkurrence inden for sundhedsteknologi Careware Next

Masser af fysik i et nålestik

De to medicinstuderende allierede sig allerede i idéfasen med tre maskiningeniørstuderende, som i forbindelse med deres fælles bachelorprojekt har arbejdet på at udvikle designet til symaskinen.

De er nu klar med en prototype på det mekaniske system, som skal føre nål og tråd igennem huden.

”Rent ingeniørmæssigt har det været en spændende udfordring. Hvordan får man en nål til at stikke igennem huden med et optimalt tryk og en ønsket dybde alene ved hjælp af mekanisk drivkraft? Og hvordan får man den til at trække tråden med rundt og lukke stinget? Der ligger rigtig mange beregninger, simuleringer og designeksperimenter bag den nuværende prototype,” siger Alexander Schmidt Hansen, diplomingeniørstuderende i Maskinteknik.

Han har sammen Malte Boel Olesen og Christoffer Andreas Grenov knokler for at komme i mål med teknologien på bare et enkelt semester.

Godt nyt for både læger og patienter

Designintentionen bag symaskinen har været at gøre den brugervenlig, præcis, hurtig og billig. Planen er nemlig at producere den til éngangsbrug i steril indpakning.

”Hver pakke indeholder en suturmaskine, der kan sy op til ti sting. Et sting bliver udløst, når lægen eller sygeplejersken trykker på en knap, uden at han eller hun kommer i kontakt med nålen,” siger Christine Aarenstrup Daugaard.

Opfindelsen kan på den måde ikke alene spare tid hos lægerne, men også reducere risikoen for stikuheld og øge komforten for patienterne.

”Med symaskinen løser vi tre problemer. Vi sparer kostbar lægetid, forbedrer deres arbejdsmiljø og gør selve oplevelsen med at blive syet meget bedre for patienten. Nålen er gemt væk, hvilket forhindrer smitte med sygdomme som fx HIV og Hepatitis. Desuden er det hurtigt overstået, resultatet er altid godt og afhænger ikke af lægens evner,” siger Christine Aarenstrup Daugaard.

De studerende forventer, at The Stitcher kommer på markedet i løbet af tre år. Først skal den færdigudvikles og igennem et længere godkendelsesforløb for medicinsk udstyr.