Maskinkonstruktion

Maskinkonstruktion omfatter anvendelsen af materialer, samt de processer og beregninger, der skal til for at opnå det design, som giver en maskine eller et produkt den optimale form og funktion.

Arbejdet med produktudvikling har over de seneste 200 år ændret sig markant. Hvor man tidligere lænede sig op ad gætterier og tommelfingerregler, er moderne beregningsmetoder i dag nogle af de vigtigste arbejdsredskaber.

Det muliggør, at vi i dag kan lave præcise simuleringer af virkeligheden, før produkterne overhovedet er fremstillet. Derfor er tiden fra idé til marked markant forkortet, og risikoen for fejlproduktioner er minimeret.

Maskinkonstruktion samler alle ingeniørens delfagligheder med det formål at udnytte viden om beregninger, formgivning, materialeegenskaber og fremstillingsprocesser til at skabe innovative maskiner og produkter.

Konstruktion med skalerede forsøg og avancerede beregninger

Grundlæggende for al konstruktion er dybdegående viden omkring, hvordan en struktur opfører sig, når den bliver udsat for eksterne og interne kræfter.

For eksempel skal en moderne vindmølle konstrueres, så den kan fungere i 25 år, men det er ikke realistisk at teste den i sin fulde størrelse. Derfor kombinerer man i udviklingen af vindmøller skalerede forsøg med avancerede beregninger.

Mange af de produkter, vi kender i dag – lige fra store rumraketter til hurtige racercykler og smarte røremaskiner – ville ikke eksistere uden moderne konstruktionsteknik.

Vi omsætter teori til praksis i enhver problemstilling

Inden for maskinkonstruktion anvender vi på Institut for Mekanik og Produktion både klassiske beregningsmetoder og avancerede computersimuleringer til at løse virkelige opgaver.

Vi udmærker os ved at have et højt teoretisk niveau, samtidig med at vi besidder stor bredde inden for området. Det er derfor muligt for os at omsætte teori til praksis, også når problemstillingen er kompleks.

I de samarbejdsaftaler, vi indgår med virksomheder og andre eksterne partnere, har vi stort fokus på, at samarbejdet er værdiskabende.

Faggruppens kontaktpersoner:

Torben Almskou

Torben Almskou

Lars Jeff Brandt

Lars Jeff Brandt

Lektor Institut for Mekanik og Produktion - Institut for Mekanik og Produktion - Herning

Anders Hvilsted

• Dynamik

Peter Tehrani

Faggruppens fokusområder:

• Anvendelse af avancerede beregnings- og simuleringsværktøjer
  • Anvendelse af nyeste standarder til beregning og dokumentation af produkter (GPS tolerancer, Eurocodes)